fredag, oktober 01, 2010

lite djupt.

Sverige är ju ett kristet land, eller? Är det det längre? Det blir alltmer sekulariserat och alltfler kyrkor står folktomma och byggs om till bostäder istället.

Det sägs att de unga, 20-30åringar, försvinner som smör från kyrkorna och jag har undrat vad det beror på (jag är ju själv i den åldern). Det finns nog många orsaker men jag gissar att den största orsaken är att kyrkorna har tappat enkelheten. Allt ska vara så uppspejsat och galet event-fixat för unga, men vill 20-30åringar verkligen ha det? Jag tror att de (vi?) saknar den där enkelheten och ÄKTHETEN som verkar döljas under alla piffade plancher och gratis mat som ska locka. Det finns tillräckligt med sådant i omgivningen. Vi vill inte ha mer av det. Unga förstår faktiskt att de där grejerna bara är desperata försök från kyrkan för att inte mista nästa generation. Unga känner när det är äkta. Så är det bara, och därför borde kyrkorna sluta upp med alla synliga "wanna-be-teenagers"-beteenden. Är det äkta - kommer de unga. Är det inte äkta - försvinner de unga. Enkel matematik.

Tips till kyrkorna: leta fram de gamla sångtexterna av Pelle Karlsson och Kurt och Roland. Ta bort all bas, alla extraförstärkningar och blinkande ljus, sätt dig på en stol med din gitarr och sjung de ord som du verkligen menar (det andra låter du bli att sjunga). Lev sedan ett äkta, okomplicerat kristet liv. DET lockar. DÄR syns enkelheten och äktheten som unga vuxna desperat letar efter.

Inga kommentarer:

bloggarkiv.

sök i min blogg.

antal besökare (från och med 01 december 2009).