onsdag, oktober 20, 2010

slitet vackert.

I dagarna får jag reda på om den senaste lägenhetsvisningen har blivit tilltänkt mig eller någon annan. I väntan på beskedet fylls jag av inrednings-knashet (dvs jag uppfylls av mängder av inredningstankar).
______________________
Jag har nog alltid varit förtjust i den gamla slitna inredningsstilen. När jag var på en resa till Ukraina efter årskurs nio försvann dock den stilen ett tag eftersom jag såg att folket därborta fortfarande använde sådana prylar som jag enbart ville ha som stilleben hemma. Jag glömmer aldrig en kvinna som satt vid vägkanten och sålde frukt på en skruttig våg som för mig var den vackraste jag sett.
Jag skämdes därefter på något sätt för att använda "deras liv" som utställning hos mig. Jag hade ju råd med hela saker. Varför skulle jag då leva söndrigt och slitet?

Idag är shabby chic min favoritstil men det tar fortfarande lite emot att ha den stilen då jag tänker på alla de människor som faktiskt har det lika slitet - fast ofrivilligt.

Inga kommentarer:

bloggarkiv.

sök i min blogg.

antal besökare (från och med 01 december 2009).