lördag, april 10, 2010

freedom writer.

Jag åkte till IKEA igår och lunchade med min gamle lärare och hennes barn. Det var lyx att få bli bjuden på lax, efterätt och dessutom få en liten present:

Efter besöket på IKEA fastnade jag hos en kompis i stan och stannade där till klockan blev 23-24 på kvällen. Vi såg bland annat en helt underbar film som vi lärare inte kan annat än älska: Freedom Writers. Eftersom det är en sann historia, som jag faktiskt har läst om i kurslitteraturen också, blev jag alldeles uppslukad. Tänk vilket uppdrag man har som lärare och vilka möjligheter man har att påverka elevers/barns/ungdomars liv. Vilken känsla att utföra något så fantastiskt som läraren Erin Gruwell i filmen utförde. DET är en lärare det. Bort med alla surtanter som jobbar bara för att få pengar och som inte tror på eleverna.

Jag har nu anmält mig till en kort "våga tala"-kurs som ska börja på universitetet nästa vecka. Kanske blir man av med muntligt-framträdande-rädslan, kanske inte. Ett försök är det iallafall.

1 kommentar:

Maria sa...

Håller FULLSTÄNDIGT med om att Freedom writers är bra! Den har ett så grymt bra budskap.

bloggarkiv.

sök i min blogg.

antal besökare (från och med 01 december 2009).