söndag, april 08, 2012

idrottslärarens handbok.

Det första tecknet på att man aldrig kommer få mvg i idrott är när idrottsläraren säger under brännbollsmatchen: 
"Du, ta det platta racket".

Man testar racket och får överlycklig iväg bollen på tredje eller fjärde försöket efter att ha stått och slagit med det andra runda träracket i luften under säkert en fjärdedels tid av hela idrottslektionen. 

Det är något speciellt med det platta racket och det finns även annat som idrottsläraren går på när han/hon ska ge betyg eller omdöme. Såhär ser det garanterat ut i idrottslärarens handbok:

Platt rack - IG/G
Runt smalt rack - VG/MVG
Back på innebandyn - IG/G
Målskytt på innebandyn - VG/MVG
Kommer tillbaka med en bukett blommor och en stämpel (felstämplad) på orienteringen - IG/eventuellt G vid fina blommor
Alla stämplar på orienteringen rätt stämplade - VG/MVG
Skadar sig fördärvad vid enkelt hopp över plint - IG/G
Gör ett graciöst hopp över plint - VG/MVG
Hoppar in i madrassväggen vid försök av fångande av boll - IG/G
Fångar boll med ett snyggt handgrepp - VG/MVG
Kan ej bromsa långskidor vid klassåkning på led i nedförsbacke - IG/G
Åker långskidor som en norsk på tur - VG/MVG

Inte konstigt att jag aldrig uppnådde de högre betygen alltså.

2 kommentarer:

Josefine sa...

Haha, hjälp! :) Jag förstår känslan! En gång hade jag en gympalärare som hade som regel att man absolut inte kunde få MVG om man inte kunde stå på händer/huvudet, oavsett hur bra man var på allt annat.

Maud sa...

Jag har aldrig kunnat eller rättare sagt vågat stå på händerna.
Jag vill stå med båda fötterna på jorden!!
Det märktes i mitt gympa betyg!
Men vad gör det om hundra år, som man brukar säga.

bloggarkiv.

sök i min blogg.

antal besökare (från och med 01 december 2009).