torsdag, december 31, 2009

nytt årtionde.

Nu är det bara några timmar kvar till det nya årtiondet och för första gången i mitt liv är jag ensam under denna högtid, denna kväll.

Det ska faktiskt, otroligt nog, bli riktigt skönt. Nyår har inte varit viktigt för mig de senaste åren eftersom jag insett att själva höjdpunkten ändå går över på en endaste sekund.
Jag har heller aldrig varit förtjust i fyrverkerier då jag dels är känslig för sådana ljud och att jag dels kopplar ljuden och ljusskenen till krig och bomber. Jag kan inte helt njuta av det då jag vet att människor runt om i världen i samma sekund hör samma ljud men i ett helt annat sammanhang. Jag kommer dock visserligen säkert att både se och höra fyrverkerier utanför mitt fönster inatt.
___________________________
Fast EN gång har jag faktiskt njutit av och skrattat i samband med fyrverkerier. Det var det året (06/07) då jag och min bästa vän Elin fick äran att fira nyår under stjärnklar himmel på en balkong i Kenya. Kenyanernas fyrverkerier är inte av samma säkerhet eller effektfullhet som svenskarnas precis.. och det fick mig och Elin att skratta en hel del, om man säger så.
Ack, vilket bra nyår det var! Det bästa någonsin: ps. De snygga partyhattarna är gjorda av Becka och Elin själva.
Man tar vad man har...Men är det så stort egentligen? Nyår. Man går bara in i ett nytt år ju. Det är en dag som alla andra, bara det att året ändrar siffror. Många människor verkar också ha så höga och ouppnåeliga förväntningar från tolvslaget och framåt, vilket jag tycker verkar väldigt pressande. Jag menar att man kan starta ett nytt "nyår" när man vill och känner för det under året.

Vill inte låta pessimistisk men vill få fram mina tankar på något sätt.

Visst kan det vara lite mysigt att vara med vänner och familj en sådan här dag/natt men i år har jag inga problem att vara själv. Det är ju så kallt ute också. Jag ska sitta inne med pjamas på och mysa, äta krossad chokladglass och dricka päroncider.


Gott nytt år.

2 kommentarer:

Anonym sa...

GOTT NYTT ÅR "BECKA".

Nyårsaftonkvällen var lugn o fin för mej. Väldigt avslappnat knytis i kyrkan. Det bästa på länge....

Vid tolvslaget snöade det så enormt och blåste, med det var mysigt att se ut över staden och se på färgnyanserna på himlen av fyrverkerierna.

Jag vill önska dej ett fint år framöver...din mamma

Anonym sa...

Helt sant Becka. En dag som alla andra.. åt bara lite mer än vanligt, lite mer folk hemma, ett väldans pangande ute.. (alldeles för mkt, som du kunde höra).. men annars va det för mig inget särskilt heller. Saknade dig förstås, och tänkte på vårt nyår för tre år sen. Vilka bilder! Så fjantiga vi var, men såå kul vi hade det!! :D

bloggarkiv.

sök i min blogg.

antal besökare (från och med 01 december 2009).