lördag, december 19, 2009

betydelselösa ord.

Hur många gånger har jag inte tittat på och sjungit med i denna sång (som även finns som nummer tre i ipoden längre ner i vänstra spalten)?

Jag som blivande svensklärare vet, liksom mupparna själva, att manha mahna inte är något "egentligt ord/uttryck". Men vi alla tycker nog det är skönt att kunna använda ord utan betydelse ibland. Jag älskar att hitta på nya ord- och meningskonstellationer, vilket är en förmån alternativt plåga som jag definitivt har ärvt ifrån min pappa.

I övrigt säger min kompis Elin ofta fjong till saker hon inte helt kan förklara. Till exempel: "Men å! Vad är det här för fjong?!" En annan kompis brukar prata med sina syskon i ord och meningar som detta: "Bah bah. Bah bah, bahbahbah..". Varje bah har då olika betoning och på det sättet förstår syskonen varandra. Helt otroligt. Ett nytt språk? En av tjejerna som jag tog hand om i Norge brukar säga det norska ordet för Elins "fjong" - nämligen "dingsebums" (fast jag vet inte om "dingsebums" kanske är ett riktigt norskt ord?? Det förvånar mig inte).

Jag tycker att det är väldigt spännande med ord, meningar och språk överhuvudtaget. Därför älskar jag barn då de har måmga smarta lösningar på vuxnas komplicerade språk. Till exempel: lysa med ficklampan = fickla.
(Bilden är hämtad härifrån).

1 kommentar:

Jossan sa...

Å det är så roligt med ord! Jag skapar också ofta egna ord, det är kul :)

bloggarkiv.

sök i min blogg.

antal besökare (från och med 01 december 2009).