tisdag, december 01, 2009

stressad svensk.

Har jag blivit smittad av min äldste storebror - han som far och reser världen runt? Eller har vi båda blivit smittade pga vårat resande? Smittan jag syftar på är att-inte-komma-i-tid-smittan.

Sedan jag kom hem från Kenya för några år sedan började jag nämligen bli dålig med att komma i tid till möten och träffar. Jag gick inte längre till bussen 20 minuter innan avsatt tid, jag kom inte inom den "akademiska kvarten" till kompisars fester. Jag kom in i tänkandet att tid inte är särskilt viktigt - för det är det ju inte i Afrika. Vad har jag insett? Jo, att vi i norden faktiskt måste vara i tid överallt eftersom här FINNS det tid. I Afrika finns inte tiden och därför kan man där komma och gå såsom man vill. Skönt ibland, men oerhört frustrerande andra gånger.

Man får helt enkelt lära konsten att anpassa sig. Helst borde man befinna sig någonstans emellan en stressad svensk och en fullständigt tidsobekymrad afrikan.

(För uppstressade svenskar rekommenderar jag denna avslappningsövning. Mamma, du kommer garanterat somna! Jag lyssnar på det detta nästan varje kväll nuförtiden. Först var det töntigt, men nu är det skönt.)

Inga kommentarer:

bloggarkiv.

sök i min blogg.

antal besökare (från och med 01 december 2009).