måndag, december 21, 2009

stilren julkrubba.

Jag köpte en ny bilaga från Allt i hemmet då jag skulle åka fem timmar med tåg hit upp till mamma. Bilagan heter 101 nya ideer och den lockade mig direkt eftersom bilden på framsidan var en julstjärna omgjord i gamla papper, snören och sigill. Riktigt Beckastil. Jag brukar inte tycka om pysseltidningar eftersom ideerna är alltför komplicerade, tråkiga eller utan speciellt fina resultat. Men detta var en fantastisk pysseltidning! (åtminstone det nummer, nr 2, som jag köpte).

Ett reportage i tidningen gav ideen att förvandla en sedvanlig, ful julkrubba till något vackert, något som man VILL ha framme.

Jag tog därför närmaste fula julkrubba (mammas)...

...och vips!

Efter 2-3 timmar hade jag med egna händer förvandlat något som jag inte ville se - till något som jag inte kan sluta titta på:

Skillnad va? Jag är verkligen nöjd. Beskrivningen finns nedan och ideen är alltså hämtad ifrån Allt i hemmets bilaga; 101 nya ideer. Det är lätt och väldigt kul att göra - om man har blivit född med pysseltålamod. Detta är en perfekt julsysselsättning.

Det som behövs är:
*vit grund- eller hobbyfärg
*ofärgat antikvax
*svart skokräm
*penslar (en större för krubban, en mindre för figurerna)
*två-tre tandborstar
*en torr trasa

Så här gör du:
1. Måla krubban slarvigt. Låt träet lysa igenom lite.
2. Måla figurerna vita genom att stöppla(!). Inga fina penseldrag.
3. Måla figurerna igen.
4. Måla figurerna en sista gång (eventuellt behövs en fjärde gång)
5. Blanda vaxet med skokräm till en ganska mörk massa.
6. För på rejält med massan på figurerna med hjälp av tandborstar. Kom åt i varje liten vrå!
7. Torka av det överflödiga vaxet med en trasa.

Färdigt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Den blev ju jättefin! Har inte den typen av krubba, för annars hade riskten funnits att jag nog härma dig. Duktiga Becka!
Passar på att önska dig och familjen en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!
Mvh
Mette J

bloggarkiv.

sök i min blogg.

antal besökare (från och med 01 december 2009).