lördag, december 03, 2011

på listan.

Det kändes märkligt att gå till affären med kombinationen vantar och paraply idag. Men för den sakens skull sätter jag inte igång att klaga på och dra upp varenda orsak till varför polarisarna smälter, för det här med miljöfrågor är inte direkt min drivkraft i livet.

Några åsiktsområden ligger faktiskt väldigt VÄLDIGT långt ner på min lista av sådant som engagerar mig. Förutom miljöfrågor tillhör även djurfrågor listans nedre del.
Det finns till exempel en svensk dam i Kenya som ägnar hela sitt liv åt att hjälpa chimpanser, vilket för mig är ofattbart. Hur kan man vilja göra allt för chimpanser när det finns människor i samma by som lever under vidriga förhållanden? Samtidigt kan man fundera på varför folk väljer att arbeta på djurparker i Sverige när alla vet att barn misshandlas, personer är fast i missbruk, att människor har det svårt även i detta land.

I övrigt förstår jag inte heller varför man ska skydda farliga utrotningshotade djur och jag skulle aldrig kunna sluta äta kött. För mig är djur djur och har inte samma värde som människor.

Det finns mycket att säga om detta ämne men charmen är väl ändå att vi alla är olika och brinner för olika saker. Hur skulle det annars vara?

1 kommentar:

Maud sa...

Tycker också att det är konstigt när man säger att djur och människor har sammma värde.Visst ska vi behandla djuren väl men säga att de är lika viktiga som människan verkar osunt.Undrar om det är människor som blivit väldigt besvikna på människor som tycker så? Djuren kanske har varit mer trofasta än människor de mött? kram Maud

bloggarkiv.

sök i min blogg.

antal besökare (från och med 01 december 2009).