måndag, december 12, 2011

kulturblandning.

På väg till affären, haltandes pga. inflammation i foten, möttes jag av en invandrarman sittandes i ett gatuhörn. Det jag på långt avstånd lade märke till var att mannen kryddat varenda julsång med sitt dragspel. Stilla natt var inte direkt en stillsam sång. Helga natt spelades i en rockigare version och när jag gick förbi log den mössbeklädda mannen stort, medan han gungade i takt till musiken och sa glatt: "Ga jol!!".

Jag gillar invandrare. De behövs i Sverige. Jag tror också att svenskar behövs i andra länder. Varför ska egentligen merparten svenskar bo i Sverige, merparten kineser bo i Kina och merparten polacker i Polen?
Tänk om gränserna vore lättare att rubba. Då skulle alla människor ha hela världen som sitt land och då skulle invandrarstämpeln sluta existera. En svensk familj skulle inte bli sedd som exotisk för att de flyttat till Colombia och en familj från Irak skulle inte bli nedvärderade för att de kommit till Sverige. Alla folkslag skulle blandas fullkomligt, och alla folkslag skulle komplettera och hjälpa varandra.

Jag gillar den tanken och kom inte och säg att det är omöjligt, för tänk på allt som stenåldersmänniskorna trodde var omöjligt men som idag är möjligt.

1 kommentar:

Lindha sa...

Tack Rebecka, för tipset om you tube. Tänkte inte ens på det. Ska kolla om filmen finns kvar där.

Ha en fortsatt fin Lucia. :-)

MVH

Lindha

bloggarkiv.

sök i min blogg.

antal besökare (från och med 01 december 2009).