onsdag, december 21, 2011

journalister i etiopien.

Är det någon mer som följt utvecklingen av de gripna svenska journalisterna i Etiopien, Martin Schibbye och Johan Persson? Idag kom domen som innebar: skyldiga. Journalisternas straff kan bli 18 år i etiopiskt fängelse för att de tog risken att visa världen hur det står till i Ogaden - ett väldigt stängt område i Etiopien.

Tyvärr blir jag inte förvånad över domen men ilskan väller inom mig och jag får ett MartinLutherKing-anamma i mig. Vill samla ihop en gigantisk skara med svenskar, utlänningar och åka in till Ogaden som ett slags uppror, en protest. Visa att det inte tillhör tidsåldern att ha stängda områden. Kanske flera av oss skulle bli skadade, dödade, satta i fängelser men hela världen skulle se vad som pågick och lilla Ogaden skulle få resten av världen emot sig, varpå de till slut skulle bli tvungna att ge sig och människor i området skulle äntligen bli fria.
I medlidande lägger jag idag huvudet sorgset på sned och tänder ett ljus för Schibbye och Persson (samt ett extraljus för Martin Luther King) eftersom de har fått mig och säkert många med mig att tagga till och inse att något verkligen måste göras. På vilket sätt det BÖR göras kan man visserligen diskutera men dessa herrar har åtminstone gjort något.

1 kommentar:

Malin sa...

Mycket bra Rebecka! Tänker prick samma.

bloggarkiv.

sök i min blogg.

antal besökare (från och med 01 december 2009).