tisdag, juni 29, 2010

stolt mzungu.

Det är bara att inse: jag är inte gjord för att vara brun.

Vissa människor blir bruna på en gång när de är i solen. Vissa får kämpa och andra får inte färg överhuvudtaget. Jag tror dock att de flesta kan öva upp sitt pigment till en viss grad men att det sedan inte går längre. Jag har nog hamnat i det läget nu. De första tre gångerna jag solade i somras fick jag färg men efter det har det inte blivit mer färg fastän jag legat i solen flera flera timmar.
Den färg som jag fick efter tre dagar ala 3 timmar i solen varje dag fick du kanske på en halvtimme. På ett sätt kan det verka orättvist men så är det och jag får bara acceptera att jag är vit och har svårt att bli brun. Det finns en orsak till att jag har den hudfärgen som jag har och varför ska jag försöka hålla på att "förbättra" den? Mycket töntigt egentligen. Tycker också att det är fruktansvärt fånigt när vuxna människor jämför vem som blivit brunast under sommaren.

Jag har hamnat lite lätt i den där solhysteri-fällan någongång nu och då men inser ännu en gång att jag är det som de afrikanska barnen ropade efter mig: "Mzungu! Mzungu!" (= viting/vit människa) och det kommer jag alltid att vara.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du ska nog se att när du har spänderat några år i afrika så kommer nog din vita hudfärg att vara ett minne blått;) kram på dej min lingonskogsbecka

Sara sa...

Du är ju brun;)
Haha, fast du har rätt.. att jämföra brunhet ligger högst upp på töntlistan:P

bloggarkiv.

sök i min blogg.

antal besökare (från och med 01 december 2009).