lördag, september 05, 2009

farligt?

Jag har nu ansökt om praktikplats till hösten. Som förstahandsval har jag valt den skola som INGEN väljer frivilligt. Det är 80% invandrarbarn på skolan och den ligger i stadens ökända gangster-område.

Men vadå? Jag vill ju gärna arbeta med invandrarbarn i framtiden och jag känner att det ger mig mer att vara på en sådan skola än att vara på en sedvanlig svensk högklassig skola. Sedan skrämmer inte själva stadsdelen mig i övrigt, efter att jag har varit i Kenya. Man hör om knivhot och skottlossningar där lite nu och då men, ja. Jag vill ju leva i den vardag som folket där lever varje dag. Jag vill bort ifrån den läskigt trygga vardagen!

Det blir som att åka utomlands fastän man bara tar bussen till andra sidan stan (billigt alternativ för studenter). "Utomlands" under två månader och två veckor på ett ställe där många olika kulturer är samlade.. Kan det bli bättre?! Dessutom fick jag nyss reda på att mammas väninna arbetar som skolsköterska på samma skola. Trevligt.

Minns när jag var vikarie på olika dagis för något år sedan. Då trivdes jag allra bäst på det dagis där nästan alla barn hade invandrarbakgrund. Att dessutom få höra tuffaste killens: "Du. Du är så mysig!" och sedan få en kram av honom betydde allt.

Det kan nog bli en tuff höst men samtidigt tror jag att den kan bli väldigt bra och inte minst; spännande.

1 kommentar:

Unknown sa...

HELT rätt val! Alla pratar så fint om integration och att vi inte ska vara främlingsfientliga men när det kommer till kritan så är det inte många som arbetar med dessa människor... Vilken bra merit för ditt CV oxå! Kanske det blir Göteborg för dig om ett par år :) Jag kan rekommendera dig till min chef om du vill ;)

bloggarkiv.

sök i min blogg.

antal besökare (från och med 01 december 2009).