söndag, juni 17, 2012

i och på bokhyllan.

När man ser på min bokönskelista är det ganska uppenbart vilket mitt intresse är. Boken med jordens längsta titel (Vi vill upplysa er om att vi kommer att dödas imorgon tillsammans med våra familjer), uppe till vänster handlar om folkmordet i Rwanda 1994 och är den bok som jag främst vill ha nu.

Kanske, kanske var det bilder på barn från Rwanda som jag som sjuåring satte upp på min bokhylla utan att veta varför just de barnen fanns på artikeln som jag klippte ut ur tidningen. Kanske såg jag, kanske hörde jag något om folkmordet omedvetet. Det är inte omöjligt, och det gör lite ont att tänka på det. 
Om jag skulle få en enda önskan uppfylld skulle det vara att en jämnårig rwandaflykting ringde på min dörr och kom in för att berätta hur det var när han/hon var sju år.

Har du aldrig sett eller var det längesedan du såg filmen Hotell Rwanda? Isåfall är det dags att du ser den via youtube (här) eller hyr alternativt köper filmen någonstans. Om du inte orkar se filmen bör du se denna fyraminutersförklaring med bilder av vad som verkligen hände i Rwanda 94. Varning! Starka bilder!här.

1 kommentar:

Maria sa...

Det är så härligt att du brinner för Afrika!!
Har hört att du redan som liten hade afrikaner i ditt hjärta.

Jag tror du kommer få använda denna kärlek till Afrika på något sätt :)
KRAM

bloggarkiv.

sök i min blogg.

antal besökare (från och med 01 december 2009).