fredag, juni 15, 2012

blomsterplockandet.

Hur mycket gratisdekoration finns det inte ute i naturen egentligen? Om jag hade en motorsåg skulle jag ha sågat av en stor stubbe och använt till soffbord eller sågat ner några träd för att göra en sänggavel eller klädhängare.

Nu har jag inte någon motorsåg men det var nästan att jag behövde det idag när jag plockade blommor. Ja, du vet hur det ser ut när blommorna inte går att knipsa av lika lätt som du föreställt dig och du då tar i för kung och fosterland, tänkandes: "Nej, nu raaackarns ska ni upp!". Du tar tag i en bunt likadana blommor, drar och drar och drar, får rynkor runt ögonen för att du tar i så hårt, faller nästan omkull för att du lutar dig så mycket bakåt och när du plötsligt står där med en bunt meterlånga stjälkar och rötter nertill tänker du: "Wups" och tittar dig lite diskret omkring för att försäkra dig om att det inte finns någon sur tant i närheten. 

Sedan låtsas du som ingenting någon sekund och efter det kommer du till punkten när du inser att du inte kan gå hem med en bukett vilda blommor där stjälkarna med dess rötter släpar i marken likt en snuttefilt. Då tittar du dig omkring igen och när ingen människa är i närheten tar du blomsterkvasten och ställer foten med all din kraft på stjälkarna för att sedan återigen dra för kung och fosterland.

Det slutar med att några av stjälkarna visserligen går av men just när de går av råkar du smälla till en intet ont anande cyklist som precis passerar bakom dig. Du blir förskräckt och utbrister: "Oj! Hur gick det?" varpå cyklisten svarar chockad: "Ehm, jaa, jag var väl inte helt beredd på att bli nockad av en blombukett men det är okej". Sedan får du vika upp de resterande stjälkarna i buketten ändå, försöka dölja rötterna och hålla ett öga på tanterna (som ser allt) på vägen hem.

Ja, du vet.

4 kommentarer:

elin sa...

Håhå jaja.. Det där känner man igen.

Maria sa...

Sitter och små ler och bara känner igen mig :)
Du är duktig Rebecka på att förmedla en känsla, som så väl känns igen.

Glädje inlägg :)
KRAM

Anonym sa...

Har precis varit ute och plockat en ängsbukett.Stjälkarna spretar åt alla håll och olika långa. Smått irriterande. Snart hemma för att ta en sax och göra dem lika långa. Först när man satt dem i vasen kan man njuta! UNDERBARA blommor...jag njuter så otroligt av en nyplockad bukett. Tur att han skapade sådana fina saker / mamma

Josefine sa...

Haha! Du kan det där med att beskriva du!

bloggarkiv.

sök i min blogg.

antal besökare (från och med 01 december 2009).