söndag, mars 28, 2010

shabby chic.

Jag har piffat till några prydnadsänglar som jag har hemma. En blandning av lite vit färg, ofärgat antikvax och skokräm må vara shabby-chic-älskares älskling. Enligt wikipedia:
Shabby chic är en inredningsstil, som skapades av den brittiska inredningsarkitekten Rachel Ashwell i slutet av 1980-talet. Stilen inspirerades ursprungligen av traditionella hus på den engelska landsbygden. Ett kännetecken är väl använda, äldre möbler eller nya möbler som behandlats för att ge samma intryck. Färgtemat går i vit eller ljusa färger. Tygklädsel är ofta i bomull eller lin.

Bland svenska inredningsbloggare har shabby chic blivit något av en favoritstil. I sin mera folkliga tappning är shabby chic ofta en feminin stil präglad av pastellfärger. Romantiska detaljer och egentillverkade prydnadsföremål är populärt. Möbler är ofta fynd från lokala loppmarknader som återanvänts och målats om. Metalldetaljer kan gärna ha inslag av rost. Ibland inkluderas kristna föremål som madonnor, kors och gamla biblar.

Inte världens bästa kvalité på bilden, vilket beror på mobilens mindre bra upplösning.

1 kommentar:

Anonym sa...

De ser fina ut dina änglar! Jag har en fin gipstavla med Jesu sista måltid som var guldsprayad när jag köpte den. Nu har jag sprayat den vit och för att få den där rätta finishen ska jag nog använda mig av ditt knep här! Ha det gott och lycka till med alla bröllop framöver! Särskilt din mors förstås!
Kram Mette Jernberg

bloggarkiv.

sök i min blogg.

antal besökare (från och med 01 december 2009).