torsdag, november 01, 2012

hemslöjdsdamerna.

Vad är det med vårdcentraler och hemstickade jumprar egentligen? Träffas alla vårcentrals-receptionister på hemslöjdsförening varje tisdag kväll? 

Jag hoppas att du med en gång förstår vad jag insunierar och att du redan nu storler fånigt för dig själv där vid datorskärmen men om fallet inte är sådant ska jag förklara.

I varje vårdcentrals nittiotalsinredda reception finns det nämligen alltid en glaslucka bakom vilken en trött medelålders dam med rufsigt ljusbrunt hår sitter. Det är bara det att det inte är damens rufsiga hår eller hennes trötta röst som du först lägger märke till utan det är istället de där tre påstrukna nallarna som hon har på bröstet. Du fastnar med blicken på de där nallarna, som har olika färger på sina halsdukar, och damen hinner be om ditt personnummer både en och två gånger innan du reagerar och plockar fram legitimationen. 

Medan damen mumlar för sig själv och knappar in ditt personnummer i datorn fortsätter du att diskret titta på nallarna och förundras snart inte bara över dem utan även över tröjan som helhet. Den är uppenbart hemmastickad. Nallarna i tillägg till det randiga garnmönstret i dova färger gör att du tänker:

"Ytterligare en landstings-receptionist med hemmastickad nalletröja. Mycket intressant".

1 kommentar:

elin sa...

En sån har jag nog inte sett på läänge! Kanske bara finns i Örebro numera? Kuligt inlägg iaf! :P

bloggarkiv.

sök i min blogg.

antal besökare (från och med 01 december 2009).