lördag, november 17, 2012

fågelmorgon.

Det var inte helt fel att gå på promenad tidigt på lördagsmorgonen för att köpa nybakat bröd i det mysiga bageriet, sedan gå hem med brödet och göra iordning en kopp kaffe som man därefter drack i sällskap av den nya inredningstidningen Hemma med Ernst.
Att jag sedan ifrån köksfönstret såg hur flyttfåglar flög iväg i samlad trupp uppe på himlen gjorde den redan rörande situationen ännu mer rörande. Kanske (eller förhoppningsvis, annars är det alltför pinsamt) var det pms:en som gjorde att jag var väldigt nära att kasta upp båda köksfönstrerna på vid gavel, sträcka ut halva överkroppen genom fönstret och med båda händerna som i en öppen strut runt munnen ropa "Hejdå fåglarna! Heeejjdååå!!!". Samtidigt skulle jag gråta och sedan vinka intensivt med högra handen i ett sorgligt farväl.

Jag lyckades sansa mig men började istället fundera på fåglarnas långa färd. Jag började bland annat försöka räkna ut hur oerhört mycket tid fåglarna tjänar på att inte behöva göra tidskrävande toabesök längsmed vägen och fastän fåglarna troligen kommer ha en vacker resa insåg jag snart också alla faror. "Tänk om fåglarna inte hittar mat! Tänk om någon skjuter fåglarna! Tänk om någon fågel blir mobbad och lämnas! Tänk om de åker vilse!" Pms:en fick mig att nästan börja gråta.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har också tänkt på dessa fåglar som startat sin resa mot varmare länder. Hur hittar de..och hur orkar de vifta med sina vingar dessa små varaelser??? Rent av ett underverk...kanske ska man bli fågelskådare och lära sej lite mer .
Kan se dej halvt hängandes utanför fönstret, skicka med en hälsning till Afrika!! mamma

Maria sa...

Vilka fina natur bilder du tagit och satt ihop i ett collage!!

Åh, dessa söta och rara fåglar (så länge de inte pruttar på en)! Varje dag till skolan finns det massor av änder som är sååå oerhört gulliga med sina små orangea ben och näbbar.

Kan inte rå för att jag skrattar åt denna film, både så hemsk men ändå något så oerhört sött hur en liten andfamilj håller ihop. http://www.youtube.com/watch?v=SEBLt6Kd9EY

KRAM!

elin sa...

Karlsson-familjen sa i kör: Bye bye!!

bloggarkiv.

sök i min blogg.

antal besökare (från och med 01 december 2009).