söndag, januari 29, 2012

ormringel.

Det sägs att fobier ska försvinna om man går tvärtemot rädslan om och om igen. Tss. Jag har klappat ormar både en och två gånger, stirrat på bilder av äckeldjuren, läst om dem, gått på ormmuseum etc. men inget hjälper. Djur som ringlar sig kommer förbli min fasa.

Jag vet inte riktigt vad det är som gör det där ringlandet äckligt. Kanske för att man inte riktigt har kontroll över det och eftersom ringlandet gör djuren luriga och snabba. Som med ödlorna i Kenya. Man missade i stort sett varenda gång som man försökte döda ödlorna eftersom de sprang med ilfart i något zickzackmönster på väggen.
Tänk hur den här vackra bilden från Alcro.se skulle förstöras fullständigt om det låg en snäsande orm där på golvet. Jag förstår inte varför vi inte kan utrota farliga och äckliga djur. Det spelar ingen roll hur många olika unika arter det finns för världen hade varit mycket trevligare och mysigare ifall det bara fanns snälla och gosiga djur.

Nej, medlem i världsnaturfonden lär jag aldrig bli.

1 kommentar:

Maud sa...

Jag gillar inte heller ormar de får mej att rysa och känna lite av panik. Jag tycker också att de är läskigt oberäknerliga. Jag gillar inte vildsvin, varg, lo och björn i skogen heller. Är rädd att de ska attackera våra hundar när man går på promenad. Det kändes lugnare förr när de var väldigt sällsynta. Nu rasslar det till och så ser man ett stort svart vildsvin en bit in i skogen. Då säger jag lite snabbt och skärrat till Evert och Kurt(hundarna) nu går vi hem igen.Sedan blir min promenad hem ovanligt rask.

bloggarkiv.

sök i min blogg.

antal besökare (från och med 01 december 2009).