tisdag, januari 10, 2012

ordet hjärntvättad.

Tänker lite djupt på det uttjatade ordet hjärntvättad. Folk som är ateister anklagar ofta kristna, muslimer etc. för att vara hjärntvättade, vilket jag kan bli riktigt sur på eftersom människor uppvuxna i ateistiska familjer är minst lika hjärntvättade.

De ateistiska föräldrarna menar sig vara fullt vissa om att det inte finns någon gud medan de religiösa föräldrarna påstår att det absolut finns en gud. Ateisten kan inte bevisa att gud inte finns och den religiöse kan inte bevisa att gud finns. Så är det - även om båda är helt övertygade om sin upplevelse.
Barnen växer således upp med den ena eller andra åsikten starkare fäst i bakhuvudet än den andra åsikten, dvs. båda barnen har blivit "hjärntvättade", men en dag kommer dessa barn bli gamla nog att fatta egna beslut. Då kan varken den ateistiske eller religiöse föräldern göra något, så varför detta tjat om hjärntvättning?

Det finns ateister som blir religiösa när de blir vuxna och det finns religiösa som blir ateister när de blir vuxna. Att det skulle vara svårare för en person med religiös bakgrund att sluta tro än en person med ateistisk bakgrund att börja tro tror jag inte ett dugg på.

1 kommentar:

Sara sa...

Jag håller med dig om detta.. i så fall blir ju alla ungar hjärntvättade mer eller mindre av föräldrarnas åsikter.. tror mer på att barnen blir större och att de faktiskt lever i världen och ser och hör vad andra tycker och tänker.. det är väl ändå hela poängen med att växa upp? Att lära sig av andra och sen lära sig hur man själv vill leva och tro på??

Jag växte själv upp i en kristen familj, går inte i kyrkan längre. Men jag tror att det finns en gud. Det gör jag, men vilken sorts gud det är vet jag inte. Kanske är det en mix av allas gudar fast ändå inte?? Haha sorry för lång kommentar:P

bloggarkiv.

sök i min blogg.

antal besökare (från och med 01 december 2009).