onsdag, oktober 19, 2011

afrikareaktion.

Jag vill bara uppmärksamma världen på att läget i Kenya inte är helt stabilt. Läget har väl inte varit helt okej där på länge men nu uppmärksammas det äntligen i svenska medier (DN) igen.

Ur gårdagens DN:
"Den kenyanska kustorten Lamu besöks varje år av tusentals turister som vill se den gamla stadskärnan, sola på stranden eller bada i Indiska oceanen. För en månad sedan förändrades läget radikalt efter att beväpnade somalier korsat gränsen och attackerat ett semestrande brittiskt par. Mannen, David Tebbutt, sköts ihjäl och hans hustru Judith fördes i väg i en motorbåt".
[...]
"Händelserna har inneburit ett kraftigt slag mot den kenyanska turistnäringen eftersom en rad ambassader, däribland den svenska, avrått från resor till Lamu. Nu säger Kenyas minister med ansvar för inrikes säkerhet, George Saitoti, att man kommer att följa efter militanta grupper in i Somalia om det krävs för att stoppa attackerna.

– Vår territoriella integritet hotas av terrorism och vi kan inte låta detta ske, säger han till tidningen Daily Nation". [...]

Ur dagens DN:
"[...]Däremot finns det en allmän hotbild i Kenya och vi uppmanar sedan tidigare resenärer att vara försiktiga när de reser i Kenya, säger Björn Häggmark."[...]

Det är när jag ser tidningsrubriker där Afrika på något sätt är med som jag bara vill veta mer. Det är då som jag får en sådan lust att flytta till Göteborg och plugga till mig en examen i afrikastudier.

För hur många bryr sig om de där rubrikerna egentligen? Inte många antar jag. Men kanske finns det någon mening med att just jag jämt reagerar på dem?

2 kommentarer:

Anonym sa...

FInns väl ganska bra afrikastudier i Uppsala med om jag inte tar helt fel?

Anonym sa...

du borde bli afrika-analytiker !

/sis

bloggarkiv.

sök i min blogg.

antal besökare (från och med 01 december 2009).