torsdag, augusti 25, 2011

tänkardagen nummer 1.

De dagar då jag lyssnar på Cornelis Wreeswijks Somliga går i trasiga skor är det dagar då jag är en aning mer kreativ och tänkande än vanligt. Idag är en sådan dag.Idag tänker jag på uttrycket "Men tänk på de i Afrika". Ett uttjatat märkligt uttryck som jag personligen försöker att inte använda alls. Vi kan ju aldrig njuta av och vi är aldrig värda de saker vi har och gör då det där uttrycket hela tiden ska poppa upp i huvudet.

Visst att afrikanerna inte har det materiella i överflöd men de har annat som vi däremot saknar. Under min vistelse i Kenya insåg jag att afrikanerna lika väl skulle kunna säga: "Men tänk på de i Skandinavien" för att därefter sucka och få tårar i ögonen.
_________________
Vad är egentligen värst? Att inte ha det materiella eller att inte ha det andra, som inte riktigt går att förklara i ord? (Självklart älskar jag afrikaner, tycker synd om de och vill hjälpa men detta är bara en av mina miljarder tankar).

1 kommentar:

Malin sa...

Du har så rätt. Väldigt intressant tanke... Jag tror många skulle sucka åt oss och skaka på huvudet när de ser vad vi bryr oss om och lägger energi på... (typ, alla teknikprylar t.ex.)

bloggarkiv.

sök i min blogg.

antal besökare (från och med 01 december 2009).