onsdag, oktober 14, 2009

läsa och skriva.

Barn är söta. Barn fashinerar mig. Jag tror att många människor i min närhet antar att jag ska bli förskollärare och inte "riktig" lärare. Men jag har jobbat med barn i förskoleåldern ett tag och känner att de är allt för små för mig. Jag vill inte bara leka. Jag vill undervisa, på riktigt.

Jag vill hjälpa barn med läs- och skrivutvecklingen. Jag vill vara med när de knäcker läs- och skrivkoden, vilket är något som jag faktiskt redan har fått vara med om! (följande dialog är lite ändrad pga sekretess).

Elev:
"m-o-s. mok?"
Jag:
"Nästan. Försök igen. Mm..ooo..."
Elev:
"mmm-ooo-ssss. Mos?"
Jag:
Ja, precis. Bra! Här då? B...
Elev:
b-iii-lll. Bil. BIL! BIL!!
Fröken!! Ja! Woohoow! Jag ser vad det står! Det står bil! Jag kan läsa! Jag kan läsa nu fröken!"

Ni kan bara ana hur lycklig jag blev. Jag ville nästan hoppa av glädje och när jag skriver detta nu får jag nästan gåshud. Eleven knäckte plötsligt koden och det gjorde eleven framför mina ögon. Detta var ett historiskt ögonblick för mig!

Slutligen. I arbete med barn får man ofta söta kommentarer och frågor. Till exempel:
"Fröken, får man ha inneskor inne?"

3 kommentarer:

Jossan sa...

Det låter så fint och jag blir så glad av att tänka på att barn kan få ha så passionerade lärare som t.ex. du kommer bli!

Anonym sa...

hahaha
"får man ha inneskor inne"
HAHAHAHA

kul.

/sis

Unknown sa...

Hej Becka
Jätte roligt att läsa din blogg.
Jag har arbetat som förskollärare eller som det nu mera heter lärare mot de yngre åldrarna i 20 år. Vad menar du med riktig lärare? Har du inte läst kursen när utvecklingen börjar för läsandet och matematiken?
Idag är jag specialpedagog och undervisar i pedgogik på gymnasiet.
När du startar den där skolan i Afrika skall jag vara en av de första som söker stependium och hälsar på. Vilket mål! Vad roligt att få följa din blogg.
KRAM från pappas kusin Gunilla

bloggarkiv.

sök i min blogg.

antal besökare (från och med 01 december 2009).