söndag, oktober 25, 2009

kärlek till piano.

Jag måste bara uttrycka min enorma kärlek till pianomusik. Piano är det vackraste instrumentet som jag vet om. Både till utseende och ljud. Det är så.. maffigt, så majestätiskt, så vackert, harmoniskt och ja, jag har nog inte tillräckligt med ord för att förklara hur mycket jag älskar detta instrument. Kanske beror denna kärlek på att man många kvällar som liten somnade till pappas avkopplande spelande på pianot i vardagsrummet intill?

ett test.
Då jag tog hand om fyra barn i Norge gjorde jag ett litet test..
I början var det självklart lite ovant för barnen att främmande jag skulle natta dem. Men redan andra kvällen hittade jag den ultimata godnattproceduren. På första stället vi bodde stod det nämligen en nästan oanvänd keyboard i sovrummet. Varje kväll då jag hade läst godnattsaga, släckt lampan och lagt de två minsta i sängen satte jag mig därför vid keyboarden och spelade lugn musik en stund. Det gjorde att barnen varvade ner fullständigt och sedan var det bara att krama om de en gång till och säga godnatt så sov dem.

Inga kommentarer:

bloggarkiv.

sök i min blogg.

antal besökare (från och med 01 december 2009).