tisdag, januari 25, 2011

tacksam.

Ofta när jag kommer hem kan jag bli tacksam över att jag har ett ställe att bo, att jag har mina vackra prydnader, att jag känner mig trygg och helt enkelt att jag känner mig hemma.
När jag tycker att 19,6 kvm ibland känns litet och fult brukar jag tänka på min vän Charles i Kenya som bor tillsammans med sin familj (sammanlagt 5 personer) i ett mindre rum än det jag har för mig själv. Charles bor i detta lerhus/rum med en tunn gardin som dörr och några enkla möbler på lergolvet. I hans område bor folk som packade sillar, där sitter några kvinnor på marken med simpla köksredskap och kokar bönor. Mellan lerhusen hänger det tvättlinor fyllda med tvätt som man får gå labyrint emellan när man ska därifrån.
_______________
Charles, hans vida leende och innerliga ord "Happy! Happy!" när han fick julklapp med mat och skolböcker till barnen.. det får ens perspektiv att vidgas en aning.

Inga kommentarer:

bloggarkiv.

sök i min blogg.

antal besökare (från och med 01 december 2009).