lördag, februari 20, 2010

snökaos-dag.

Vad gör man en snöstormig dag som denna? Jo, man plockar fram sina akvarellfärger och målar samt skriver ett längre blogginlägg.

Jag målade ett motiv av mig själv där jag står i en afrikansk bergssluttning och ser ut över slumområdet som sträcker sig långt långt bort. Det var ett bra motiv att måla eftersom jag levde mig in i bilden så pass mycket att jag blev alldeles varm i kroppen.

Dagens tips: Gamla konservburkar. Underbara konservburkar. Jag ÄLSKAR gamla konservburkar! Spara dem och inse att fantasin till dess användning aldrig tar slut. De kan till exempel användas som målarfärgs-kopp, blomvas, förvaringsburk för pennor, presentförpackning, etc.

Tänk bara att ha flera konservburkar stående på bänken i köket. Man planterar olika sorters kryddor i konservburkarna och skriver kryddornas namn på fina lappar som man sedan fäster med snöre runt konservburkarna. Å, så fint.

fortsättning. De inbitna svenkarnas syndrom: praktiskt/opraktiskt.
Eller varför inte gömma de fula kryddburkarna i konservburkar? Istället för att ha en massor fula kryddburkar på kryddhyllan så står där konservburkar med fina påklistrade kryddnamnsetiketter.
Nu kommer garanterat den inbitna svensken in och säger: "Men, det är ju opraktiskt. Man får ju inte plats med lika många kryddor på kryddhyllan då. Man kommer inte åt kryddorna lika fort, och dessutom är de förstora". Daaa! Det är det här jag pratar om. Svenskar som är så inneslutna i det praktiska att fulheten går före estetiken.

Några typiska frågor som inbitna svenskar frågar då de kommer hem till mig:
-"Hur gör du när du duschar? Du har ju en fyra våningars-hylla med handdukar, shampoo etc. inne i duschen". Svar: Ehh, jag lyfter bort den en meter och ställer den utanför duschen.
-"Men det är väl opraktiskt och tar massor tid?" Svar: NEJ. Det tar en sekund och jag tycker det är vackert att ha en öppen hylla i badrummet med fint vikta handdukar".

- "Varför har du en rostig mjölkhink i ditt rum? Den är väl inte praktisk?"
Svar: Nej, den kanske inte är praktisk, men den är oerhört vacker.

- "Oj, är det inte jobbigt att bädda sängen så där varje dag?"
Svar: NEJ. Det tar kanske några få sekunder extra men det blir så mycket finare.

2 kommentarer:

Mijja sa...

Mäh! Skärpning Becka.. Du måste ju lägga ut bild på målningen också inte bara måla den i ord! :)

Anonym sa...

Så många underbara saker som du njuter av. Och detta med konservburkarna var ett bra tips.
Du får en att tänka till.

Jag höll på att fastna med bilen i snökaoset. Men med i bilen finns snöspade. En praktisk sak att tänka på i dessa snötider.

Det är mysigt när det vinner ute och man får sitta inne och slippa gå utanför.
Ha de på badet!!!!!!!!!! mamma

bloggarkiv.

sök i min blogg.

antal besökare (från och med 01 december 2009).