söndag, februari 07, 2010

haiti-hysteri.

Detta inlägg kommer jag säkerligen få vassa kommentarer på. Men jag ska vara ärlig. Jag har inte skänkt en enda krona till Haiti-katastrofen. Det är inte för att jag inte tycker att det som hänt är förfärligt hemskt. För det är det verkligen. Ja, det är helt fruktansvärt och landet behöver hjälp från resten av världen.

Men hur många länder behöver inte det? Kan media visa bilder på vad som dagligen sker i tex Kongo? Skulle svenskarna isåfall skänka lika mycket pengar och hjälp dit? Hör här:

Sedan 1998 har över fem miljoner människor dött i Kongo. I Haiti har ca 100 000 dött under den senaste katastrofen. Det innebär alltså att det har skett över 50 haiti-katastrofer i Kongo under en tid på 10-12 år, men hur ofta syns det på löpsedlarna?
Orsaken till att jag lade upp bilden på den kenyanska flickan var att hon skulle få representera alla svårigheter i Kongo. Men när jag tänker efter kom ju denna flicka tillsammans med sin mamma och pappa som flyktingar från just Kongo. De kom till den lilla kenyanska byn där jag och min kompis bodde i Kenya, och då familjen presenterade sig berättade de att de precis hade flytt från ett söndertrasat Kongo. Det berör ens hjärta.

Det finns garanterat en haiti-gradig katastrof från olika länder på jorden att uppmärksamma varje dag. Varför görs inte detta? Kanske pengar och hjälpinsatser skulle fördelas mer rättvist då.

2 kommentarer:

Mijja sa...

Bra Becka. Instammer helt... Kongo var fruktansvart...

Anonym sa...

Så sant som du skriver och betänk hur ofta behov och katastrofer i Afrika omnämns i media i överhuvudtaget... just det, mycket sällan! /A-M

bloggarkiv.

sök i min blogg.

antal besökare (från och med 01 december 2009).