tisdag, maj 08, 2012

bokstycken.

Att läsa om Stanley och Livingstone ger mig nästan gåshud ibland. Jag hoppas att den lille killen jag mötte i Kenya utbildar sig till läkare för då ska jag minsann återvända, besöka sjukhuset i Mombasa, räcka fram handen och säga konfundersamt: "Doctor Livingstone, I presume?", för Livingstone är den lille pojkens faktiska namn.

Afrikaboken Kung Leopolds vålnad är hemsk men också väldigt rolig emellanåt. Exempel:
Förklaring av Stanleys egendesignade tropikhatt, den så kallade Stanleymössan. "Den hade en hög kulle omgiven av lufthål, skärm över ögonen och ett tygstycke baktill som skulle hålla solen borta från öronen och nacken". 
"Basokofolkets föreställning om Stanley som enögd skulle kunna vara ett minne av hur han tittat på de i ett gevärssikte. Människor utmed floden trodde ofta att européer bar hovar och att skor som de aldrig tidigare sett var en del av de vitas anatomi".

"I början uppfattade afrikanerna tydligen inte de vita sjömännen som människor utan som vumbi - förfäders andar - eftersom kongoleserna trodde att en människas hy blev kritvit då hon hamnade i de dödas värld"

Inga kommentarer:

bloggarkiv.

sök i min blogg.

antal besökare (från och med 01 december 2009).