fredag, april 28, 2006

något norskt

Hur många vet vilka Börudgjengen är? För er som vet det är det kanske kul att läsa detta inlägg. Jag har ingen aning om hur och varför men vår familj har en video med Börudgjengens "musikvideor" på. Filmen är från 80-90-talet någongång och under min uppväxt var det en av mina favoritfilmer. (Fråga mig inte varför.) Jag och min syster sjöng varje sång precis som det lät och ibland (ofta) förstod man ju inte alls vad man sjöng:

"Han är glad i allebörda. Han är glad i allebörda. Jesus er min allre beste venn." Vi undrade alltid vad allebörda var för någonting. För någon månad sedan fick jag uppenbarelsen att det måste betyda alle barna (alla barnen). Älsklingssången i videon är nog "Töff nok". Haha. Jag kan fortfarande bara vissa ord i sången. Den blev populär hos mig för att musiken och han (tuffingen) på videon var så häftig..

Snälla! Om någon god norsk själ läser detta kan du/ni väl skicka texten på några av deras populära låtar så kan man sjunga med till videon. ;)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hahahaha...
Nej men du becka! vad kul att du har sådant skräpandes hemma hos dig då! Du vet väll att det är kullt!
jag växte ju upp på deras musik, men ½norsk som jag är borde jag ju ha vetat att de gjort musikvideos också, men men...
jag önskar dig en trevlig stund framför tvn..

rebecka. sa...

Haha. Härligt att du också vet vilka de är. Alla som har någon koppling med Norge vet väl det i ju för sig. :o)

Anonym sa...

Töff nok var även min favorit. Speciellt när hockefrillan sjöng i klassrummet.

Anonym sa...

"Jesus spörr om du er töff nokk
til å vise hvem du hörer til,
han spörr deg nå er du töff nokk
til å möte mobbene med et smil

nå er det tid til å reise ditt flagg
ikke imorgen gjör det idag
hvis du er töff nokk til å vise hvem du hörer till"

är ju då endel av texen, eftersom det är det jag kan i huvudet..;) hehe.
Jag är halvnorsk dock, men har ju flyttat till oslo i sommras från uppsala så att, noska kan man väll, antar jag! hehe :)

Anonym sa...

Är också uppväxt med deras låtar som barn, men har inte lyssnat på dem på typ 15 år... och så idag hittade jag dem på Spotify! Underbart har trallat på de låtarna hela dagen!! :) Min faster översatte några av deras låtar till svenska som vi sjöng i kyrkan när jag var liten.. bl.a. töff nokk ;) Nu har jag lyssnat flera gånger på "En or'ntlig pappa" efter det att min pappa dog i somras.. mkt fin text i den låten. :)

Anonym sa...

Är också uppväxt med deras låtar som barn, men har inte lyssnat på dem på typ 15 år... och så idag hittade jag dem på Spotify! Underbart har trallat på de låtarna hela dagen!! :) Min faster översatte några av deras låtar till svenska som vi sjöng i kyrkan när jag var liten.. bl.a. töff nokk ;) Nu har jag lyssnat flera gånger på "En or'ntlig pappa" efter det att min pappa dog i somras.. mkt fin text i den låten. :)

bloggarkiv.

sök i min blogg.

antal besökare (från och med 01 december 2009).