söndag, november 30, 2008

spännande advent 08.

Hur ska jag kunna förklara denna första advent-söndag?? Haha. Ska försöka åtminstone. Återigen har jag umgåtts med fransktjejen. Jag älskar ju kulturkrockar och personer med samma humor som en själv. Så hon fyller kraven. :) Det började med att vi gick på adventsgudstjänst i en underbart vacker kyrka i stan.. Eller..
Det började egentligen igår kväll, efter att vi bakat en omgång kanelbullar. Runt 23-tiden då vi bara satt och myste i vardagsrummet hördes högljudda slag på entredörren. Vi blev livrädda och hörde strax två manliga röster skrika åt varandra. Vi smög oss till våran korridors entredörr för att tjuvlyssna. "Åå! Its french people!" sa fransktjejen förskräckt. Det visade sig att den ena killen tidigare på kvällen skrivit ett läskigt meddelande på facebook. Ungefär: "Jag ska döda dig. Sakta. Ditt blod ska rinna och du ska bli bränd."Nu var den killen och en annan i bråk och jag och fransktjejen följde läskigheterna ett bra tag. Än vet vi inte hur det gick till slut..

Ja, på morgonen idag hade vi de franska killarna i huvudet när vi gick på adventsgudstjänst i en av de vackraste kyrkor jag skådat. Proppat med folk och en präst som använde ordet "skitdåligt" i sin predikan! Haha. Jag blev chockad. För första gången tog jag också nattvard i svenska kyrkan och när jag vänt mig om efter att tagit emot nattvarden kom jag på: "Wups. OJ vad gjorde jag nu??". För visst är det väl riktigt vin de har i svenska kyrkan? Haha. Tabbe av mig! Jag som bestämt inte dricker vin. Inte konstigt att smaken var obekant.

Fast det var kanske vinet som påverkade resten av min dag. Hehe. Fransktjejen och jag promenerade nämligen glada(!) för att se julskyltningen inne i stan. Sedan tog vi bussen till en mysig del av staden som bara består av gamla gamla hus. Det var nämligen julmarknad där. Fransktjejen fick dricka glögg och äta pepparkaka för första gången i sitt liv. Oj vad vi hade det mysigt.. och roligt. De fina bilderna får vara bevis för det. :)

bild på kyrka hämtad från: www.svenskakyrkan.se

Inga kommentarer:

bloggarkiv.

sök i min blogg.

antal besökare (från och med 01 december 2009).