måndag, november 17, 2008

jaag laagar kanElbollar.

Helgen är över och jag har framförhåll i pluggandet. Har läst mer än vad nog de flesta i klassen gjort. Det är skönt. Att ha struktur på det jag gör och alltid ha kontroll kan vara svårt ibland men oj vad det är en lättnad.

Igår hade jag svensk-lektioner med fransktjejen här i korridoren. Det var väldigt roligt. "Hor mor do?" (Hur mår du?) "Jaag skaa ääeta kannElbolle". Hehe (Jag ska äta kanelbulle). Hon är väldigt duktig att lära sig svenska och jag får också tänka igenom vilken grammatik som vi faktiskt har i svenskan. Varför säger man egentligen EN bil men ETT bord? Varför ett sovrum, flera sovrum men en låda, flera lådOR? Ja, varför postlådOR men inte kylskåpAR? Nu sitter det lappar på var och varannan sak i köket/korridoren. På min dörr står bland annat "min kompis". På dalmasens dörr står "min granne". Hehe. Jag kände efter lektionen att jaaa. Jag vill verkligen bli svensklärare!

Efter att först ha ätit middag tillsammans i det fina köket och sedan haft svensklektioner så fick vi för oss att baka kanelbullar. Det var ett ständigt väntande på att det skulle jäsa tillräckligt. Under väntandet fick vi för oss att busa med irakiska killen. Vi knackade på dörren och hade mjöl på händerna som vi kastade på honom. Haha. Det var kul. Då blev det mjöl-krig kan jag ju säga!

Ja, slutligen. När bullarna efter evigt väntande var färdiga tittade vi på en film som gick på TV. Den blev dock alltför spännande och det slutade med att vi satt och höll för ögonen och skrattade för att det var så läskigt men vi kunde ju inte stänga av! Vi var ju tvungna att se hur det slutade! Åå, vilken mysig helg fransktjejen och jag haft tillsammans..

Inga kommentarer:

bloggarkiv.

sök i min blogg.

antal besökare (från och med 01 december 2009).